ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | رفاه کارگر در موضوع معیشت آن گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

دولت «خرید حمایتی زعفران» را با یک‌پنجم مقدار سال ۱۳۹۸ پایان داد

  • کد خبر: ۵۳۴۱۱
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
دولت «خرید حمایتی زعفران» را با یک‌پنجم مقدار سال ۱۳۹۸ پایان داد
اگر از فعالان عرصه زعفران باشید، بی‌گمان می‌دانید که خرید حمایتی این محصول راهبردی توسط دولت به میزان ۱۲ هزارو ۸۷۷ کیلوگرم در ۳۰ آذر به پایان رسید، این درحالی است که این میزان خرید نسبت‌به سال گذشته به کمتر از یک‌پنجم رسیده است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ اگر از فعالان عرصه زعفران باشید، بی‌گمان می‌دانید که خرید حمایتی این محصول راهبردی توسط دولت به میزان ۱۲ هزارو ۸۷۷ کیلوگرم در ۳۰ آذر به پایان رسید، این درحالی است که این میزان خرید نسبت‌به سال گذشته به کمتر از یک‌پنجم رسیده است. مسئولان می‌گویند کنترل قیمت توسط آن‌ها در بازار آزاد، باعث شده است که کشاورزان و فروشندگان زعفران به‌سمت خرید حمایتی نیایند و کالای خود را در بازار آزاد بفروشند، اما کشاورزان تجربه تلخ سال گذشته در بازپرداخت پولشان را دلیل این بی‌میلی می‌دانند. درباره وضعیت بازار زعفران، ضدونقیض‌های فراوانی بین سخن مسئولان و کشاورزان وجود دارد.


۵۰ درصد کاهش از حرف تا عمل

یکی از خرده‌کشاورزان زعفران در تربت‌حیدریه به شهرآرا می‌گوید: به هیچ عنوان قیمت زعفران با آن مبلغی که مسئولان پیش از برداشت گفته بودند، تطابق ندارد. از ابتدای فروش زعفران تاکنون، قیمت هر کیلوگرم پوشال این محصول ۸ تا ۸ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان، نگین معمولی ۹ میلیون‌و ۵۰۰ تا ۱۰ میلیون تومان و سوپر نگین اتویی از ۱۰ میلیون‌و ۵۰۰ تا ۱۱ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. این درحالی است که هزینه تمام‌شده آن شامل آب، زمین، کود، برداشت و پاک کردن این محصول حداقل ۹ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان است. این یعنی کاشت زعفران برای کشاورز، سودی ندارد و به‌صورت میانگین با قیمت تمام‌شده آن سربه‌سر می‌شود.

اوایل مهر بود که حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم پوشال زعفران توسط فعالان، تجار و صادرکنندگان ۱۶ میلیون تومان و کمترین قیمت خرید هر کیلوگرم نگین، ۲۰ میلیون تومان اعلام شد. اما حالا قیمت‌های واقعی به کمتر از نصف قیمت‌های پیشنهادی ازسوی فعالان این عرصه رسیده است.


ورود به‌موقع سازمان، بازار را کنترل کرد

اما سخنان مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان‌رضوی با سخنان کشاورزان متفاوت است. ایرج ناصری‌مقدم به شهرآرا درباره علت کاهش میزان خرید حمایتی زعفران در سال جاری به خبرنگار ما می‌گوید: ورود به‌موقع سازمان به بازار و کنترل قیمت‌ها باعث شد که کشاورزان محصول خود را به بازار بدهند؛ چون هم قیمت مناسب است و هم به‌صورت نقدی خریدوفروش می‌شود.

او اضافه می‌کند: قیمت خرید زعفران نگین ۱۳ میلیون تومان و پوشال مرغوب نیز ۱۱ میلیون تومان بود که امسال به میزان ۱۲ تن‌و ۸۰۰ کیلوگرم از کشاورزان خریداری شد. همچنین امسال در میزان خرید زعفران، محدودیت ایجاد شد و بر این اساس از کشاورزان بزرگ‌مالک نیز تا سقف ۱۰ کیلوگرم زعفران می‌خریدیم.
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان‌رضوی می‌گوید: قیمت زعفران در بازار آزاد با قیمت خرید حمایتی تفاوت چندانی ندارد. مثلا نگین در بازار آزاد، ۱۲ میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان و به‌صورت نقد است، بنابراین کشاورزان تمایل بیشتری به فروش محصولشان در بازار آزاد دارند.


کجا ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌خرند؟

یکی از کشاورزان زعفران در کاشمر نیز درباره خرید حمایتی دولت می‌گوید: سال گذشته پول کشاورزان به بدترین شکل ممکن پرداخت شد؛ برای همین امسال، کمترکسی به فروش محصول خود به دولت تمایل داشت. ازطرفی قیمت‌گذاری‌ها عادلانه نبود، حتی نگین مرغوب اتویی را هم ۱۳ میلیون نمی‌خریدند. همچنین قیمت زعفران در بازار آزاد خیلی کمتر از حرف‌های مسئولان است. کجا نگین را نقدی ۱۲ میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان می‌خرند تا ما برویم؟ من محصول نگین زعفران اتویی خود را در بهترین حالت، ۱۱ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان آن‌هم به‌صورت چکی فروختم. وضعیت دیگر کشاورزان هم همین‌گونه است.

اما به نظر عضو شورای ملی زعفران، ضعف‌های خرید حمایتی امسال کمتر شده است. علی حسینی در این‌باره می‌گوید: سیاست خرید حمایتی زعفران امسال نسبت‌به سال‌های قبل بسیار بهتر بوده است؛ به‌دلیل اینکه سال‌های قبل خرید زعفران سقف نداشت، اما امسال به خریداران توصیه کردیم که اگر قصد خرید از کشاورز واقعی را دارند، باید از کسانی که ۵ تا ۱۰ کیلو زعفران دارند، خرید کنند که امسال این اتفاق افتاد.

او می‌افزاید: میزان خرید امسال، بسیار کمتر از سال‌های قبل بوده است، اما دلیل این کاهش را خود مسئولان سازمان باید بگویند؛ البته در سال جاری، بسیاری از ضعف‌های سال‌های قبل برطرف شده بود و آن‌طور که پیداست، همین میزان زعفران نیز از کشاورزان واقعی خریداری شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->